Programma 3
Beheer openbare ruimte
Het programma omvat de zorg voor de aanleg en het onderhoud van alle voorzieningen die in de openbare ruimte aanwezig zijn, zoals wegen, openbaar groen, speelplaatsen, volkstuinen en gebouwen.
Het programma omvat de zorg voor de aanleg en het onderhoud van alle voorzieningen die in de openbare ruimte aanwezig zijn, zoals wegen, openbaar groen, speelplaatsen, volkstuinen en gebouwen.
3.1 Wegen | Voortgang | Realisatie | Budget | Toelichting |
---|---|---|---|---|
Onderhoud uitvoeren geprioriteerd op basis van de geformuleerde doelen uit de beheernota | 100% | |||
Opstellen nota integraal beheer openbare ruimte (IBOR) | 75% | |||
ToelichtingDe nota IBOR is niet vastgesteld in 2014. Dit is voorzien in 2015. |
||||
3.2 Openbare verlichting | Voortgang | Realisatie | Budget | Toelichting |
Nulmeting beeldkwaliteiten uitvoeren | 100% | |||
Objectief maken van verlichtingskwaliteiten op basis van berekeningen van de Richtlijn voor Openbare Verlichting (ROVL) | 100% | |||
Beheerplan opstellen | 75% | |||
ToelichtingHet plan wordt in het eerste kwartaal van 2015 opgeleverd. |
||||
Aanbesteding houden voor de uitvoering van het jaarlijks onderhoud en schadereparaties | 75% | |||
ToelichtingAanbesteding is in januari 2015 gehouden. Voorlopige gunning is op 15 januari 2015 verstuurd. Definitieve opdracht per 1 april 2015. |
||||
Vervangen masten in de leeftijdsgroep ouder dan 40 jaar | 100% | |||
Vervangen armaturen in de leeftijdsgroep ouder dan 25 jaar | 100% | |||
3.3 Openbaar groen | Voortgang | Realisatie | Budget | Toelichting |
Strengere controle bij schouw | 100% | |||
Voorbereiden integratie WSW (openbaar groen) in onze organisatie | 100% | |||
3.4 Speelplaatsen | Voortgang | Realisatie | Budget | Toelichting |
Speeplaatsen beleids- en beheerplan evalueren en actualiseren | 100% | |||
3.5 Verkeer | Voortgang | Realisatie | Budget | Toelichting |
Uitvoeringsprogramma GVVP: Actieplan Verkeersveiligheid uitvoeren | 100% | |||
Planvorming Rechterensedijk (station - bocht). | 50% | |||
ToelichtingDe gemeenteraad heeft op 22 september de vervolgprocedure vastgesteld. Hierin is bepaald dat de planvormingsfase in 2015 wordt afgerond. |
||||
Planvorming route kern Dalfsen - NS-station | 100% | |||
Planvorming N35 | 50% | |||
ToelichtingDe minister heeft in januari 2014 het ontwerptracébesluit voor het deel Zwolle-Wijthmen ondertekend. Rijkswaterstaat is bijna klaar met de procedure van het Tracébesluit. Van Zwolle tot Wijthmen gaat het om een verbreding van het huidige tracé. De komende periode worden de maatregelen en de bijbehorende prioritering verder uitgewerkt. Op Dalfser grondgebied vallen de aansluiting Koelmansstraat en Hagenweg hieronder. Het is een doorlopend proces van Rijkswaterstaat en afronding was ook niet gepland in 2014. |
||||
Planvorming N340 | 75% | |||
ToelichtingDoor de bezuinigingen van de provincie kunnen niet alle (veiligheids)maatregelen worden uitgevoerd. De Dalfser inbreng via stuur- en projectgroep is erop gericht dat keuzes - binnen de nieuwe kaders - zo gunstig mogelijk uitpakken voor onze gemeente, maar de optimale situatie is niet meer binnen handbereik. De planvormingsfase is vanwege de koerswijziging van de provincie niet af en loopt door in 2015. |
||||
Planvorming N377 | 75% | |||
ToelichtingDe provincie heeft de veiligheidsmaatregelen "kom Nieuwleusen" geschrapt. Ondanks de lobby van Dalfsen zitten deze niet in het basispakket dat de provincie voorstelt. De kans daarop is wel groter geworden dan in de periode zomer- najaar 2014. Door de bezuiniging van de provincie kunnen niet alle (veiligheids)maatregelen uitgevoerd worden die oorspronkelijk de bedoeld waren. De planvormingsfase is daardoor niet af en loopt door in 2015. |
||||
Planvorming N348 | 100% |
3.3 Openbaar groen | Voortgang | Realisatie | Budget | Toelichting |
---|---|---|---|---|
Groenbeheerplan actualiseren | 25% | |||
ToelichtingActualisatie is gestart na vaststelling van het Groenstructuurplan. Dit is opgeschoven in verband met het burgerparticipatietraject en wordt in het voorjaar van 2015 uitgevoerd. Conform 2de bestuursrapportage. |
||||
3.6 Afwatering | Voortgang | Realisatie | Budget | Toelichting |
Berm- en slotenbeheerplan actualiseren | 100% |
Indicator | Bron | Nulmeting | Begroting 2014 | Stand december 2014 |
Beleidsthema veiligheid verhardingen voldoende > 94% | Beheernota 2009-2013 | 95% | 95% | 96% |
Beleidsthema duurzaamheid verhardingen voldoende > 96% | Beheernota 2009-2013 | 96% | 96% | 95% |
Indicator | Bron | Nulmeting | Begroting 2014 | Stand december 2014 |
Beeldkwaliteit A in de winkelgebieden | Beleidsplan 2013 - 2017 | 30 % | 50 % | 50 % |
Beeldkwaliteit B in de overige gebieden binnen en buiten de kom | Beleidsplan 2013 - 2017 | 60 % | 70 % | 90 % |
Verlichtingskwaliteit op basis van ROVL 2011 | Beleidsplan 2013 - 2017 | 70 % | 75 % | 100 % |
Indicator | Bron | Nulmeting | Begroting 2014 | Stand december 2014 |
Centrumzone en bijzondere elementen, beeldkwaliteit A | Cyber rapportage en Plan terra(schouw 2014) | 60% | 60% | 77% |
Woonzones en bedrijventerreinen, beeldkwaliteit B | Cyber rapportage | 80% | 80% | 95% |
Indicator | Bron | Nulmeting | Begroting 2014 | Stand december2014 |
Afkeurpunten veiligheidsinspecties binnen vastgestelde periode verhelpen | Beheerplan spelen | nvt | nvt | 95% |
2013 | 2014 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Programmaonderdeel | Rekening | Primitieve begroting |
Gewijzigde begroting |
Rekening | Saldo |
Lasten | -5.336 | -5.020 | -5.705 | -5.736 | -31 |
Baten | 317 | 105 | 105 | 241 | 135 |
Saldo van lasten en baten | -5.018 | -4.914 | -5.599 | -5.495 | 104 |
Stortingen in reserves | -35 | 0 | 0 | -53 | -53 |
Onttrekkingen aan reserves | 550 | 349 | 942 | 827 | -116 |
Resultaat | -4.503 | -4.566 | -4.657 | -4.721 | -64 |
Jaar 2014. Verschil op basis van gewijzigde begroting en realisatie. Bedragen x € 1.000.
Primitieve begroting | Gewijzigde begroting | Realisatie | Verschil | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programmaonderdeel | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
Wegen, straten en pleinen | -2.805 | 30 | -2.775 | -3.281 | 30 | -3.251 | -3.263 | 106 | -3.157 | 18 | 76 | 94 |
Verkeersmaatregelen te land | -256 | 59 | -197 | -256 | 59 | -197 | -222 | 32 | -190 | 35 | -28 | 7 |
Waterkering/afwatering ed. | -91 | 0 | -91 | -99 | 0 | -99 | -150 | 0 | -150 | -52 | 0 | -52 |
Openbaar groen/openluchtrecr. | -1.712 | 16 | -1.695 | -1.876 | 16 | -1.860 | -1.906 | 100 | -1.806 | -29 | 83 | 54 |
Ov recreatieve voorzieningen | -156 | 0 | -156 | -193 | 0 | -193 | -195 | 3 | -192 | -3 | 3 | 1 |
Saldo van lasten en baten | -5.020 | 105 | -4.914 | -5.705 | 105 | -5.599 | -5.736 | 241 | -5.495 | -31 | 135 | 104 |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -53 | 0 | -53 | -53 | 0 | -53 |
Onttrekking aan reserves | 0 | 349 | 349 | 0 | 942 | 942 | 0 | 827 | 827 | 0 | -116 | -116 |
Resultaat | -5.020 | 454 | -4.566 | -5.705 | 1.048 | -4.657 | -5.789 | 1.067 | -4.721 | -84 | 20 | -64 |
Verschillen ten opzichte van de begroting 2014. Positieve waarde is voordeel. Bedragen x € 1.000.
Product | Directe L&B | Toerekeningen kapitaallasten | Toerekeningen uren | Saldo van lasten en baten | Reserve- mutaties | Resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Wegen, straten en pleinen | 207 | -113 | 0 | 94 | 0 | 94 |
Verkeersmaatregelen te land | 6 | 1 | 0 | 7 | 0 | 7 |
Waterkering/afwatering ed. | -52 | 0 | 0 | -52 | 0 | -52 |
Openbaar groen/openluchtrecr. | 54 | 0 | 0 | 54 | 0 | 54 |
Ov recreatieve voorzieningen | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
Mutaties reserves functie 0/9 | 0 | 0 | 0 | 0 | -168 | -168 |
Totaal programma | 216 | -112 | 0 | 104 | -168 | -64 |
Analyse van het resultaat
Toelichting verschillen groter dan € 25.000.
Wegen, straten en pleinen | € 94.000 V |
Door verschillende oorzaken is dit voordeel ontstaan: Een voordeel van € 165.000 bestaat uit posten die voorgesteld worden voor resultaatbestemming:
Daarnaast is de voorziening bovenwijks Trefkoele (het buitenterrein) voor een deel niet meer nodig. Het vrijgevallen bedrag van € 41.000 is ten gunste van dit product gebracht (voordeel). De BDU-projecten worden gedeeltelijk door de provincie gesubsidieerd. Deze staan ook op genomen bij de SiSa verantwoording. De uitgaven die niet ten laste kunnen worden gebracht van de provinciale subsidie, zijn ten laste van de reserve gebracht. Deze hadden we niet begroot en zijn ook niet meegenomen bij de wijziging van de reserve systematiek. Nadeel € 109.000. | |
Waterkering/afwatering | € 52.000 N |
Het waterschap heeft eind 2012 nieuw beleid vastgesteld waarbij het onderhoud van de zogenaamde servicewatergangen niet meer door het waterschap wordt verzorgd. | |
Openbaar groen/openluchtrecreatie | € 54.000 V |
In verband met de prioritering voor het burgerparticipatietraject, zijn de projecten voor de uitvoering groenstructuurplan opgeschoven. € 49.000 wordt daarom ook als resultaatbestemming voorgesteld. | |
Mutaties reserves | € 168.000 N |
Nadeel van € 214.000 doordat de onderstaande bedragen niet volledig zijn besteed;
De opbrengst van grondverkopen openbaar groen van € 53.000 is toegevoegd aan de reserve herstructurering openbaar groen. Dit geeft daarom een nadeel in de exploitatie. Zoals hierboven is toegelicht geven de BDU-projecten een voordeel van € 109.000. |