Programma 8
Volksgezondheid en milieu
Het programma omvat de gemeentelijke activiteiten op het gebied van gezondheidszorg, milieu, afvalverwijdering en -verwerking, water, riolering en waterzuivering en de begraafplaatsen.
Het programma omvat de gemeentelijke activiteiten op het gebied van gezondheidszorg, milieu, afvalverwijdering en -verwerking, water, riolering en waterzuivering en de begraafplaatsen.
8.1 Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en Jeugdzorg | Voortgang | Realisatie | Budget | Toelichting |
---|---|---|---|---|
Realiseren van een breed gedragen beleidsplan Jeugdhulp | 100% | |||
Vaststellen van een verordening Jeugdhulp | 100% | |||
In 2014 worden lokaal, en in samenwerking met regio gemeenten, uitvoeringsafspraken gemaakt met de betrokken organisaties gericht op de overdracht van de jeugdzorgtaken per 2015. Lokale zorgnetwerken (waaronder het CJG) worden zodanig ingericht dat de gewenste verschuiving naar vroegtijdige en lichtere vormen van ondersteuning en hulp gerealiseerd kan worden. Het beleid wordt vastgelegd in een meerjarig beleidsdocument (beleidsplan en verordening) | 100% | |||
8.2 Riolering en Water | Voortgang | Realisatie | Budget | Toelichting |
Het rioolbeheerplan actualiseren | 100% | |||
Uitvoeren van de maatregelen opgenomen in het Waterplan voor 2007-2016, in relatie met de maatregelen uit het GRP | 100% | |||
Opstellen streefbeelden watergangen als basis voor communicatie, beheer en onderhoud | 75% | |||
ToelichtingHet waterschap is leidend in de planning. Hierdoor lopen we achter op de planning. Nadat de overdracht stedelijk water is afgerond, worden de streefbeelden opgesteld |
||||
Overdracht stedelijk water | 75% | |||
ToelichtingHet onderhoud van het stedelijk water ligt inmiddels bij het waterschap. Het laatste onderdeel is de overdracht van het kadastraal eigendom. Hiervoor moeten splitsingsaktes worden opgemaakt door het waterschap en dat kost tijd. |
||||
8.3 Integrale handhaving | Voortgang | Realisatie | Budget | Toelichting |
Klachten en meldingen zijn een handhavingsprioriteit | n.v.t. | |||
Opstellen en uitvoeren Jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2014 (VTH) | 100% | |||
8.4 Samenwerking vergunningverlening en handhaving | Voortgang | Realisatie | Budget | Toelichting |
Benoemen activiteiten in Jaarprogramma VTH 2014 | 100% | |||
Vergunningverlening en toezicht/handhaving organiseren binnen RUD. Uitvoeren nulmeting, maken kwaliteitsslag door kennisbundeling en verbeteren taakuitvoering (kritieke massa) | 100% | |||
Uitvoeren verbeterplan implementatie VTH-kwaliteitscriteria | 50% | |||
ToelichtingEind 2013 is een verbeterplan gemaakt waarin is beschreven hoe Dalfsen aan de VTH-kwaliteitscriteria 2.1 kan voldoen per 2015. Hier is in 2014 alleen uitvoering aan gegeven via inzet van medewerkers in de RUD conform de kwaliteitscriteria. De status van de kwaliteitscriteria is bovendien onzeker, het is nog onduidelijk of ze wettelijk worden vastgelegd. Dit haalt de druk voor het uitvoeren van het verbeterplan weg. Het gaat hierbij vooral om milieu. De bouw- en RO-taken zijn niet aangepakt, omdat in 2014 nog niet duidelijk werd welke rol de RUD hierin kon betekenen. In 2015 zal meer duidelijk worden over de status van de kwaliteitscriteria en daarmee ook in hoeverre nog uitvoering gegeven moet worden aan het verbeterplan. Dit gebeurt in nauwe samenwerking binnen de RUD. |
||||
8.5 Afvalbeleid | Voortgang | Realisatie | Budget | Toelichting |
Afvalscheiding stimuleren met voorlichting, acties en uitbreiden inlevermogelijkheden | 100% | |||
Evaluatie eerste fase en voorbereiding tweede fase omgekeerd inzamelen | 100% | |||
Voortzetten proefproject Hoonhorst in 2014 in verband met invoering 2e fase in 2015 (oorspronkelijk 2014) | 100% |
8.1 Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en Jeugdzorg | Voortgang | Realisatie | Budget | Toelichting |
---|---|---|---|---|
90% van de ouders en professionals is bekend met het CJG | 100% |
Indicator | Bron | Nulmeting | Begroot 2014 | Stand december 2014 |
Aantal klachten (o.a. geur, geluid, leefbaarheid etc.) | Registratiesysteem Squit | 125 | 115 | 125 |
% gerealiseerde milieucontroles t.o.v. jaarprogramma | Registratiesysteem Squit | 77% (2012) | 100% | 100% |
Indicator | Bron | Nulmeting | Begroot 2014 | Stand december 2014 |
kg restafval per inwoner per jaar | ROVA jaarverslag | 149kg | 120kg | 110kg |
% hergebruik afval | ROVA jaarverslag | 61% | 70% | 75% |
2013 | 2014 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Programmaonderdeel | Rekening | Primitieve begroting |
Gewijzigde begroting |
Rekening | Saldo |
Lasten | -5.418 | -5.543 | -6.331 | -5.370 | 961 |
Baten | 3.650 | 3.739 | 3.739 | 3.626 | -114 |
Saldo van lasten en baten | -1.767 | -1.804 | -2.592 | -1.744 | 848 |
Stortingen in reserves | -487 | -744 | -744 | -739 | 4 |
Onttrekkingen aan reserves | 717 | 1.030 | 1.962 | 1.163 | -799 |
Resultaat | -1.538 | -1.518 | -1.374 | -1.321 | 52 |
Jaar 2014. Verschil op basis van gewijzigde begroting en realisatie. Bedragen x € 1.000.
Primitieve begroting | Gewijzigde begroting | Realisatie | Verschil | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programmaonderdeel | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
Openbare gezondheidszorg | -373 | 0 | -373 | -399 | 0 | -399 | -403 | 0 | -403 | -5 | 0 | -5 |
Jeugdgezondheidszorg uniform | -445 | 0 | -445 | -388 | 0 | -388 | -350 | 0 | -350 | 39 | 0 | 39 |
Jeugdgezondheidszorg maatwerk | -198 | 0 | -198 | -182 | 0 | -182 | -207 | 20 | -187 | -25 | 20 | -5 |
Afvalverwijdering/verwerking | -1.886 | 235 | -1.652 | -1.861 | 235 | -1.627 | -2.045 | 358 | -1.686 | -183 | 123 | -60 |
Riolering en waterzuivering | -1.395 | 0 | -1.395 | -1.657 | 0 | -1.657 | -816 | 18 | -797 | 841 | 18 | 860 |
Milieubeheer | -868 | 0 | -868 | -1.493 | 0 | -1.493 | -1.193 | -29 | -1.222 | 300 | -29 | 271 |
Lijkbezorging | -377 | 0 | -377 | -351 | 0 | -351 | -357 | 0 | -357 | -6 | 0 | -6 |
Baten reinigingsrechten/afval | 0 | 1.921 | 1.921 | 0 | 1.921 | 1.921 | 0 | 1.708 | 1.708 | 0 | -213 | -213 |
Baten rioolrechten | 0 | 1.361 | 1.361 | 0 | 1.361 | 1.361 | 0 | 1.347 | 1.347 | 0 | -14 | -14 |
Baten begraafplaatsrechten | 0 | 223 | 223 | 0 | 223 | 223 | 0 | 203 | 203 | 0 | -19 | -19 |
Saldo van lasten en baten | -5.543 | 3.739 | -1.804 | -6.331 | 3.739 | -2.592 | -5.370 | 3.626 | -1.744 | 961 | -114 | 848 |
Storting in reserves | -744 | 0 | -744 | -744 | 0 | -744 | -739 | 0 | -739 | 4 | 0 | 4 |
Onttrekking aan reserves | 0 | 1.030 | 1.030 | 0 | 1.962 | 1.962 | 0 | 1.163 | 1.163 | 0 | -799 | -799 |
Resultaat | -6.287 | 4.769 | -1.518 | -7.075 | 5.701 | -1.374 | -6.109 | 4.788 | -1.321 | 965 | -913 | 52 |
Verschillen ten opzichte van de begroting 2014. Positieve waarde is voordeel. Bedragen x € 1.000.
Product | Directe L&B | Toerekeningen kapitaallasten | Toerekeningen uren | Saldo van lasten en baten | Reserve- mutaties | Resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Openbare gezondheidszorg | -5 | 0 | 0 | -5 | 0 | -5 |
Jeugdgezondheidszorg uniform | 39 | 0 | 0 | 39 | 0 | 39 |
Jeugdgezondheidszorg maatwerk | -5 | 0 | 0 | -5 | 0 | -5 |
Afvalverwijdering/verwerking | -60 | 0 | 0 | -60 | 0 | -60 |
Riolering en waterzuivering | 670 | 190 | 0 | 860 | 0 | 860 |
Milieubeheer | -92 | 364 | 0 | 271 | 0 | 271 |
Lijkbezorging | -1 | -5 | 0 | -6 | 0 | -6 |
Baten reinigingsrechten/afval | -213 | 0 | 0 | -213 | 0 | -213 |
Baten rioolrechten | -14 | 0 | 0 | -14 | 0 | -14 |
Baten begraafplaatsrechten | -19 | 0 | 0 | -19 | 0 | -19 |
Mutaties reserves functie 0/9 | 0 | 0 | 0 | 0 | -795 | -795 |
Totaal programma | 298 | 549 | 0 | 848 | -795 | 52 |
Analyse van het resultaat
Toelichting verschillen groter dan € 25.000.
Jeugdgezondheidszorg uniform | € 39.000 V |
Er werd uitgegaan van kosten GGD op basis van uniformdeel 2013. De gedeclareerde kosten voor coördinatie CJG zijn € 20.000 lager t.o.v. 2013. Ondanks de overname van de consultatiebureau functie van Carinova, zijn de kosten beperkt gebleven, voordeel €19.000. | |
Afvalverwijdering/verwerking | € 60.000 N |
In hoofdlijnen komt het nadeel door: | |
Riolering en waterzuivering | € 860.000 V |
Het blijkt dat de investeringen op rioleringen flink uitgesteld kunnen worden ten opzichte van het gemeentelijk rioleringsplan. | |
Milieubeheer | € 271.000 V |
Voordelen door: | |
Baten reinigingsrechten/afval | € 213.000 N |
In 2014 was er geen 100% kostendekkendheid. Enerzijds ontstaat dit door het niet meer in rekening brengen van de ledigingen van GFT bij de burger. Anderzijds is er voor gekozen om de tarieven in 2014 niet te verhogen, omdat de omvang van de voorziening relatief fors is. Hierdoor slinkt de voorziening en dit voorkomt tariefstijgingen voor de burger. | |
Mutaties reserves | € 795.000 N |
De nadelen binnen de mutaties reserves hebben direct te maken met de voordelen binnen riolering en milieubeheer en de nadelen binnen de lasten en baten van de reiniging en afval. |